W każdym pojeździe mamy do czynienia z płynami eksploatacyjnymi. Niektóre płyny są typowo hydrauliczne i na ich podstawie opiera się działanie niektórych rzeczy, są też płyny chłodnicze, których znaczenia nie powinno się lekceważyć. Jakie są ich rodzaje oraz jaka jest główna funkcja tego typu płynów?
Rodzaje płynów chłodniczych
Wydaje się, że rodzaj płynu chłodniczego powinien być jeden, ponieważ ma on do spełnienia konkretną rolę (o czym za chwilę), jednak w rzeczywistości wyróżniamy jego trzy rodzaje:
– płyn typu HOAT, ten rodzaj płynu można wykorzystywać we wszystkich pojazdach, jego okres eksploatacji wynosi 5 lat. Głównymi składnikami, na których opiera się płyn, są kwasy organiczne oraz krzemiany;
– płyn typu IAT, jego okres eksploatacji wynosi 24 miesiące, jego skład opiera się głównie na krzemianach, jego dużą zaletą jest ochrona układu chłodzenia przed korozją;
– płyn typu OAT, jego główne składniki są wzbogacone w kwasy organiczne oraz nie zawierają krzemianów. Ten typ płynów nie powinno stosować się w pojazdach starszego typu, a okres jego eksploatacji wynosi maksymalnie 5 lat;
Jak widać rodzaje płynów chłodniczych, różnią się detalami, które jednak ostatecznie mogę być bardzo ważne dla właściciela pojazdu. Nie warto ignorować właściwości, konkretnego płynu chłodniczego, przy jego wyborze.
Jaką płyn chłodniczy ma funkcję?
Współczesne układy chłodzenia znajdujące się w pojazdach, są bardzo pieczołowicie zaprojektowanie z uwzględnieniem najdrobniejszych szczegółów, jednak aby poprawnie funkcjonowały, potrzebuje swojego rodzaju przekaźnika, który odbierze temperaturę z silnika i przeniesie ją do chłodnicy. Takim przekaźnikiem jest właśnie płyn chłodniczy. Oprócz tego, jego dodatkową funkcją jest ochrona układu przed korozją oraz osadzającym się kamieniem. Kolejną bardzo ważną funkcją płynu, jest ochrona układu chłodzenia przed zamarznięciem, co jest możliwe dzięki różnym dodatkom, jakie są składnikami płynu chłodniczego.
Jaki płyn chłodniczy warto kupić?
Już wiemy, jak ważną rolę odgrywa płyn chłodniczy w pojeździe, jednak czym się kierować podczas jego zakupu? Płyn chłodniczy ma swoją unikalną barwę, dzięki czemu dość łatwo jest poznać, z jakiego rodzaju płynu korzystamy obecnie. Układ chłodniczy możemy być wykonany z mosiądzu, aluminium lub miedzi, co również ma wpływ na to, jakiego rodzaju płyn wybierzemy. Najczęściej na półkach sklepowych możemy spotkać płyny niebieskie oraz zielone, jednak równie częstym widokiem jest płyn czerwony, fioletowy, różowy, czy pomarańczowy. Dwa pierwsze kolory najczęściej stosuje się w płynach IAT, resztę kolorów można spotkać w płynach OAT. Zanim jednak sięgniemy po płyn chłodniczy, powinniśmy zapoznać się z jego etykietą, dzięki czemu będziemy mieli pewność co do jego rodzaju. Warto również poszukać w instrukcji lub na stronie internetowej producenta, jaki płyn chłodniczy zaleca producent, do naszej wersji pojazdu. Ostatnią dobrą wskazówką, o jakiej warto pamiętać w przypadku zakupu dobrej jakości płynu chłodniczego, jest jego temperatura zamarzania oraz wrzenia, które powinny wynosić odpowiednio −30 stopni Celsjusza (i mniej) oraz 120 stopni Celsjusza.
Sprawne działanie układu chłodniczego ma kolosalne znaczenie dla prawidłowego działania silnika pojazdu. Z wyborem odpowiedniego płynu nie warto się spieszyć. W razie wątpliwości najlepiej zajrzeć do instrukcji pojazdu i kierować się zaleceniami producenta samochodu. Odpowiednio dobrany płyn sprawi, że jednostka napędowa będzie pracowała optymalnie w każdych warunkach.
Be First to Comment